ВІТАЮ ВАС НА СВОЄМУ БЛОЗІ !

Відомі люди - про математику ❞

Icon        Icon       Icon       Icon       Icon       Icon       Icon
Доброго вечора! Сьогодні Середа 16 квітня 2025 р.

Про уроки

Сучасний урок: який він?


Основною організаційною формою навчання в сучасній школі є урок

Урок — форма організації навчання, за якої заняття проводить учитель з групою учнів постійного складу, одного віку й рівня підготовки впродовж певного часу й відповідно до розкладу.


Урок має такі особливості:

- є завершеною та обмеженою в часі частиною навчального процесу, під час якого розв'язуються певні навчально-виховні завдання;


- кожен урок включається в розклад і регламентується в часі та за обсягом навчального матеріалу;


- на відміну від інших форм організації навчання є постійною формою, що забезпечує систематичне засвоєння учнями знань, умінь і навичок;


- відвідування уроків обов'язкове для всіх учнів, тому вони вивчають систему знань, поділених поурочно, в певній логіці;


- є гнучкою формою організації навчання, яка дає змогу використовувати різні методи, організовувати фронтальну, групову та індивідуальну навчальну діяльність учнів;


- спільна діяльність учителя й учнів, а також спілкування великої сталої групи учнів (класу) створює можливості для згуртування колективу дітей;


- сприяє формуванню пізнавальних якостей особистості (активності, самостійності, інтересу до знань), а також розумовому розвитку учнів.


У дидактиці існує кілька підходів до класифікації уроків залежно від узятих за основу ознак.


За способами проведення виокремлюють

  • уроки-лекції,
  • уроки-бесіди,
  • уроки-диспути,
  • уроки самостійної роботи учнів та ін.

За етапами навчальної діяльності —

  • вступні уроки,
  • уроки первинного ознайомлення з матеріалом,
  • уроки формування понять,
  • виведення законів і правил,
  • уроки застосування знань на практиці,
  • уроки повторення й узагальнення матеріалу,
  • контрольні уроки,
  • комбіновані уроки.

Найвдалішою в сучасній теорії та практиці навчання є класифікація, в основу якої покладено дидактичну мету і місце уроку в загальній системі уроків (Б. Єсипов, М. Махмутов, В. Онищук). Перебуваючи на однакових позиціях, ці автори пропонують різну кількість типів уроків. За класифікацією В. Онищука, розрізняють такі типи:

  • урок засвоєння нових знань;
  • урок формування вмінь і навичок;
  • урок застосування знань, умінь і навичок;
  • урок узагальнення і систематизації знань;
  • урок перевірки, оцінювання та корекції знань, умінь і навичок;
  • комбінований урок.

Кожен тип уроку має свою структуру (елементи, етапи), послідовність (в якій послідовності ці елементи входять у заняття), зв'язок (як вони пов'язані між собою).


В. Онищук запровадив поняття "мікро- і макроструктури уроку". Макроелементи визначаються завданнями уроку певного типу. Такими, на його думку, є етапи засвоєння знань:

  • сприймання,
  • осмислення,
  • узагальнення,
  • систематизація.

Оскільки логіка засвоєння знань та сама, то макроструктура уроків цього типу однакова. До мікроелементів структури уроку належать засоби і способи розв'язання дидактичних завдань на кожному його етапі.


Час і місце, відведені на кожен структурний елемент уроку, визначаються побудовою уроку. Структура уроку повинна забезпечувати успішне розв'язання його навчально-виховних завдань, активізацію пізнавальної діяльності учнів, відповідати характерові навчального матеріалу, дидактичним і методичним засобам, які використовує вчитель. Отже, визначаючи структуру уроку, вчитель повинен враховувати тему і зміст, найдоцільніші методичні засоби і прийоми, конкретні умови, в яких відбуватиметься урок, рівень підготовленості учнів тощо.


Майже в усіх типах уроків наявні такі структурні елементи:

  • вступна частина,
  • перевірка домашнього завдання,
  • вивчення нового матеріалу,
  • закріплення нового матеріалу,
  • повідомлення домашнього завдання,
  • закінчення уроку.

1. Вступна частина
Цей елемент уроку повинен забезпечити сприятливу зовнішню обстановку, психологічний настрій учнів для нормальної роботи. Попередня організація класу передбачає взаємне вітання вчителя і учнів, перевірку відвідування, зовнішнього стану приміщення, робочих місць, робочої пози та зовнішнього вигляду учнів, організацію уваги.


2. Перевірка домашнього завдання
Ця частина уроку складається з перевірки письмового завдання, яку здійснюють різними методами залежно від поставленої мети, й усної перевірки знань, яку проводять за допомогою розглянутих раніше методів.


3. Вивчення нового матеріалу
Тут передбачається або повідомлення вчителя за допомогою словесних методів навчання, або самостійна робота учнів з підручниками, навчальними посібниками та ін. Під час пояснення нового матеріалу вчитель мусить подбати, щоб усі учні бачили й чули його (можна сидіти, якщо втомився), він не повинен ходити по класу, говорити слід голосно, чітко, розмірено. Мова його має бути зрозумілою для відповідного віку. Пояснення має спиратися на попередній досвід учнів, виокремлення істотного в матеріалі, без захоплення другорядним. Водночас слід стежити за послідовністю викладу, використовувати ілюстративний матеріал.
Вивчення нового матеріалу дає змогу учням набувати різноманітних умінь і навичок. Структура їх формування має свої особливості. Головними її компонентами є розбір і засвоєння правила, покладеного в основу дії навички, подолання труднощів у її застосуванні, удосконалення дії навички, закріплення досягнутого рівня дії навички та використання її на практиці, досягнення майстерності в її використанні.
Найважливішим засобом формування вмінь і навичок є вправи. Вони мають бути цілеспрямованими, систематичними, тривалими, різноманітними і постійними.


4. Закріплення нового матеріалу
Цей елемент має на меті встановлення міцного зв'язку між щойно набутими знаннями і засвоєними раніше, перевірку правильності утворення наукових понять, вироблення вміння застосовувати знання на практиці. Досягають цього завдяки різноманітним вправам та самостійній практичній роботі учнів.


5. Повідомлення домашнього завдання
Вчитель повинен продумувати його зміст, щоб воно було конкретним, посильним для учнів. Домашнє завдання не можна давати наспіх, коли пролунав дзвоник з уроку. На повідомлення і пояснення домашніх завдань відводять спеціальний час.


6. Закінчення уроку
Цей структурний елемент оголошується і відбувається за вказівкою вчителя.

××××××× Яка частина фігури зафарбована?  ××××××× ДОБРІ ПОРАДИ  ××××××× Memory Game  ××××××× Повторюємо математику за 6 клас  ××××××× Координати середини відрізка  ××××××× Точки на координатній площині  ××××××× Коробочки з дробами  ××××××× Додавання/віднімання/ раціональних чисел   ××××××× Лінійні рівняння  ××××××× Ділення в стовпчик  ××××××× Множення в стопчик  ××××××× Математичні ребуси  ××××××× Додавання раціональних чисел  ××××××× Додавання десяткових дробів  ××××××× Перетворення звичайних дробів у десяткові  ××××××× Визначні споруди України  ××××××× Мої тести на платформі Online Test Pad  ××××××× Аксіоми стереометрії та наслідки з них  ××××××× Відстані у просторі  ××××××× Аксіоми  ××××××× Подільність чисел  ××××××× Тривожна валіза дитини   ××××××× Тригонометрія (початок)  ××××××× Повторюємо математику за 5 клас  ××××××× РУХАНКА (сидячи)  ××××××× Види подій  ××××××× Відсотки  ××××××× Звичайні дроби  ××××××× Чиї моделі найкращі?  ××××××× Віяло Піфагора - красива закономірність)  ××××××× Краса симетрії  ××××××× Математична розминка  ××××××× Ланцюжки  ××××××× Вебквести  ××××××× 14 березня - день числа π  ××××××× Дослідження функції  ××××××× Яке число?  ××××××× Види рівнянь, які вивчають в школі  ××××××× Складіть віршик)  ××××××× Порівняння дробів. Мішані числа  ××××××× Одночлени  ××××××× Степінь з натуральним показником  ××××××× Cистеми лінійних рівнянь з двома змінними  ××××××× Цікаві факти про інтернет  ××××××× З Новим Роком!  ××××××× ТАБЛИЦЯ МНОЖЕННЯ  ××××××× Компоненти арифметичних дій  ××××××× Сторінка для учнів 5 класу  ××××××× Точки на координатній площині  ××××××× ПОВТОРЮЄМО КОМПОНЕНТИ АРИФМЕТИЧНИХ ДІЙ  ××××××× Абетка безпеки  ××××××× Завдання на літо  ××××××× Елементи комбінаторики, теорії ймовірностей та математичної статистики  ××××××× Геометричні перетворення  ××××××× Анаграма про день Вишиванки  ××××××× Многокутник. Площа многокутника  ××××××× Геометричні перетворення  ××××××× Скалярний добуток векторів на площині  ××××××× Дії над векторами на площині  ××××××× Модуль вектора на площині  ××××××× Синус, косинус, тангенс, котангенс гострого кута прямокутного трикутника  ××××××× Квадратні рівняння. Розв'язування за допомогою формул  ××××××× Тіла обертання  ××××××× Квадратні рівняння. Коефіцієнти  ××××××× Шпаргалки з геометрії  ××××××× Видатні постаті математики  ××××××× Транспортир  ××××××× Арифметична прогресія  ××××××× Об'єм піраміди  ××××××× Рівняння кола  ××××××× Об'єм призми  ××××××× Операції над множинами  ××××××× Числові послідовності  ××××××× Великі математики  ××××××× Парні та непарні функції  ××××××× Знаходження логарифмів  ××××××× Правильні многокутники  ××××××× Квадратні рівняння  ××××××× Площа криволінійної трапеції - 1  ××××××× Площа криволінійної трапеції - 2  ××××××× Трикутники  ××××××× Графік квадратичної функції  ××××××× Дослідження графіка функції за допомогою похідної  ××××××× Дії зі звичайними дробами  ××××××× Ознаки рівності трикутників  ××××××× Логарифми  ××××××× Комбінаторні задачі  ××××××× Прогресії  ××××××× Задачі (5 клас)  ××××××× Площа трикутника  ××××××× Похідна  ××××××× 6 клас  ××××××× 7 клас  ××××××× 7 клас  ××××××× Прямокутний паралелепіпед  ××××××× Криволінійна трапеція  ××××××× Вектори у просторі  ××××××× Тригонометрія прямокутного трикутника  ××××××× Округлення чисел  ××××××× Теорема Вієта на мільйон  ××××××× Квадратні рівняння. Теорема Вієта  ××××××× Ірраціональні рівняння  ××××××× Час, швидкість, шлях   ××××××× Unit Rates (англ., Одиничні Ставки)  ××××××× Хвилі в стрічці  ××××××× Гра в пропорції  ××××××× Влуч в десятку!  ××××××× Додавання векторів  ××××××× Графік лінійної функції  ××××××× Графік квадратичної функції  ××××××× Додавання векторів. Рівняння    undefined

• ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ •

 Мої вправи
IconIconIcon
• ч и с л о в а   п і р а м і д а •


Абак онлайн
Quick Calculations v2
Хто швидше обчислить?

Мульт-Лото


• ЛАНЦЮЖОК   АРИФМЕТИЧНИХ   ДІЙ •

ГРАНІТ   НАУКИ   ГРИЗТИ   ТУТ  
ß ß ß
Per aspera ad astra! — Через терни до зірок!